Laag hangend fruit

Voor de gemiddelde ambitieuze ondernemer is de voornaamste doel meestal om te groeien en meer winst te genereren. Een ambitieuze mindset is lonend, maar om je doelen te realiseren is wat meer inspanning soms toch ook wel nodig. Groei staat voor de meeste gelijk aan het binnenhalen van nieuwe klanten. De vraag is dan ook hoe dit op de meest efficiënte manier bereikt kan worden. Soms hoef je daarvoor niet helemaal opnieuw te beginnen, als er al een sterke basis is kan die verder onderbouwd worden. Zo kan er met relatief weinig inspanning zoveel mogelijk resultaat behaald worden. Laaghangend fruit kan immers het makkelijkst geoogst worden! In deze blog zijn er vijf voorbeelden van laaghangend fruit samengevat. 

 

Ten eerste is het van belang dat je een duidelijk overzicht hebt van bestaande en voormalige klanten en de producten of diensten die door hen benut zijn. Met die correlatie in gedachten kunnen de klanten vergeleken worden met prospects. Zo kan er voorspeld worden dat prospects en klanten met soortgelijke kenmerken, waarschijnlijk dezelfde behoefte hebben ten opzichte van de producten of diensten. Als het dan word aangeboden is de kans relatief groot dat er interesse is en er zo een klant gescoord kan worden! 

 

Daarnaast, kan directe input van klanten ook voordelig zijn. Dit kunnen klanttevredenheidsonderzoeken zijn, maar ook enquêtes. Zo kan je niet alleen te weten komen hoe de klant het product of de dienst ervaren heeft, maar bijvoorbeeld ook waarom ze voor specifieke producten of diensten gekozen hebben. Er kan verder ook gevraagd worden waar de klant momenteel behoefte aan heeft. Al is het iets wat je niet aanbiedt, kan dit wel de deur openen voor mogelijke toekomstige partnerships of productontwikkelingen. 

 

Een ander goed voorbeeld van het plukken van laag fruit is het monitoren van klantgedrag. Door middel van een website tracking software kan je inzicht krijgen van (potentiële) klanten die je website bezoeken zonder dat je er wat van af weet. Uit onderzoek blijkt dat hoe een klant zich gedraagt een betere voorspelling van hun intentie is dan, zoals voorgelegd in de vorige alinea, een enquête. Aangezien de klant zich al heeft georiënteerd op de website en zo indirect interesse heeft getoond, wordt benadering vanuit jou kant waarschijnlijk zelfs gewaardeerd en is de scoringskans dus hoog. 

 

Naast het doen van onderzoek en het analyseren van je klanten en prospects, kan je ook laaghangend fruit plukken door meerwaarde aan te bieden. Dit kan zijn een extra accessoire bij een product of een aanvullende dienst. Het is in dit geval wel belangrijk dat je aanduidt dat het tijdelijk is, om latere onduidelijkheid te voorkomen. 

 

Tenslotte kan je je ook richten op je huidige klanten. Als een klant al ervaring heeft met de organisatie en tevreden is, willen ze vast nog eens zaken doen. Wat hier van uiterst belang is, is dat de klanten goed gesegmenteerd worden zodat ze producten of diensten aangeboden krijgen die voor hun ook echt waarde creëert. Aangezien je al weet wat ze voorheen gekocht hebben kan dit het uitgangspunt zijn en bijgesteld worden om de huidige behoefte te voldoen. 

Uit deze tekst kan je concluderen dat het plukken van laaghangend fruit voordelig, efficiënt en winstgevend kan zijn als het goed geïmplementeerd wordt. Toch wordt het niet aangeraden om je onderneming geheel hierop te richten. Naast het plukken van laaghangend fruit kunnen andere structurele verbeteringspogingen je per slot van rekening,  ook dichter bij je einddoel helpen!

Bronnen:

https://businessrocketeer.nl/laaghangend-fruit-groeien-ondernemer-1-meer-verkopen-klanten/

https://www.verandervisie.nl/inspiratie/pas-op-met-laaghangend-fruit/