Succesvolle leadopvolging

Als je ondernemer bent of ooit iets in de richting van marketing heb gevolgd heb je vast wel eens van positionering gehoord. Maar wat houd het nou überhaupt in en waarom is positionering voor bedrijven zo belangrijk?

Laten we eerst maar beginnen met de definitie. Positionering is kort uitgelegd het doelgericht aaneenschakelen van een merk met corresponderende kenmerken en attributen, zodat dit specifieke merk in de gedachte van de klant wordt opgeslagen en dit ten opzichte van de concurrenten '' top of mind'' blijft.

 

Veel bedrijven in dezelfde bedrijfstak nemen kenmerken van elkaar over. Sommige hanteren zelfs dezelfde kleuren, containerbegrippen en vertellen soortgelijke verhalen aan de doelgroep. Dit maakt het vaak moeilijk voor de klant om de bedrijven te onderscheiden en een keuze te maken. De behoefte naar het product of dienst is er weliswaar, maar welk bedrijf zullen ze moeten kiezen? De belangrijkste vraag bij marktpositionering is dan ook “Wat onderscheidt jouw product of dienst ten opzichte van die van jou concurrentie? “.

 

Vaak komt de keuze dan neer op de prijs. De klant kan juist voor de goedkoopste gaan, omdat ze dan denken dat ze geld besparen. Anderzijds kunnen ze voor de duurdere optie gaan, omdat ze denken dat de prijs de kwaliteit van het product of de dienst reflecteert. Zo hoeft het natuurlijk niet te gaan. Naast de prijs zijn er nog talloze andere manieren om een organisatie, merk, dienst of product onderscheidend vermogen te geven. Een merk met een niet vergelijkbaar verhaal kan zich van de concurrentie distantiëren en een eigen marktpositie innemen. Het proces naar het bereiken van een systematisch en structureel gewenste strategische marktpositie, is positionering.

In dit artikel zijn er vier punten samengevat die aangeven waarom positionering voor alle bedrijven belangrijk is.

 

  • Onderscheiding

Aangezien ieder bedrijf in een specifieke bedrijfstak dezelfde of een soortgelijke doelgroep heeft, is het belangrijk dat jouw bedrijf ertussen uitblinkt. Door de klant een ander verhaal te doen kan er makkelijker onderscheidt gemaakt worden tussen jou en de concurrentie. Tegenwoordig gebruiken de meeste bedrijven in de gemiddelde markt, “ondernemerschap”, “klantgerichtheid” en “innovatie” als bronnen voor hun onderscheidingsvermogen. Als iedereen dezelfde eigenschappen gebruikt is er niet veel uniek meer aan en heeft het juist het omgekeerde effect. Bij positionering moet je er vooral voor zorgen dat je niet hetzelfde verhaal gaat vertellen als je grootste concurrenten.

 

  • Positieve perceptie

Hedendaags heeft bijna iedereen toegang tot het internet. Daar haalt de klant waarschijnlijk de meeste  informatie over de product of dienst vandaan. Positionering kan zo dus het koopproces van de klant veranderen. Hoe meer positieve informatie je verstrekt hoe positiever de potentiële klant ook over jouw bedrijf en merk gaat denken. Denk hierbij aan resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken of ster beoordelingen, maar ook aan artikelen en advertenties.

 

  • Relevantie

Een inzichtelijke en unieke positionering geeft richting aan je content marketing strategie. Dit houdt in dat je met name informatie verstrekt die relevant is voor hoe jij wilt dat de klant je merk waarneemt. Bijvoorbeeld als je wil dat je merk vooral bekend staat om de kwaliteit, ga dan tijdens je positionering proces niet focussen op de sportiviteit van het product. Sportiviteit is misschien wel een positieve punt, maar er is voor alles een tijd en plaats en het wordt aangeraden om je tijdens positionering te richten op het belangrijkste attribuut. 

 

  • Vertrouwen bouwen

De markt is continu in beweging en de behoefte van de klant beweegt mee. Wat voorheen “Goed genoeg” was, voldoet nu niet meer. Het is dus belangrijk dat je een verhaal verteld welke duidelijk maakt dat de klant kan profiteren van deze groei. Een inspirerende positionering zorgt ervoor dat de klant meer vertrouwen heeft in wat jij levert. Dit is niet alleen belangrijk voor de klant, maar helpt ook het bedrijf te profiteren van een goed draaiende economie.

 

Uiteraard zijn er nog enkele redenen waarom positionering belangrijk is, maar ik hou het er voor nu even hierbij. Wil jij ook een sterke band opbouwen met je klant? Dan zou ik als ik jou was maar een kijkje nemen naar je huidige marktpositie!